על פי היהדות, כתיבת ספר תורה הינה אחת מתרי"ג המצוות ודורשת סבלנות מרובה, מאחר וכתיבת ספר תורה יכולה לקחת בין שמונה חודשים לשנה.
את ספרי התורה כותבים מי שעברו קורס סופרי סת"ם ויש להם את הכישורים והיכולות לכתוב ספר תורה ואת הבקיאות בהלכות הכתיבה.
משום שמלאכת כתיבת ספר תורה היא מלאכת קודש ומשום הזמן שלוקח להשלים אותה, טקס הכנסת ספר תורה שנערך לאחר שהסתיימה כתיבתו של ספר תורה הוא טקס מרגש ושמח במיוחד שיש בו ארבעה שלבים.
השלמת המילים האחרונות בספר התורה
לפני היציאה לרחובות עם ספר התורה, אנשים מכובדים כמו תורם ספר התורה מתכבדים בהשלמת המילים האחרונות בספר התורה. לעיתים התורם עצמו ישלים את המילים, אבל לרוב התורם יגיש את הקלף באופן סמלי לסופר הסת"ם כדי להשלים את המילים.
לאחר שהדיו יבש על הקלף מלבישים את ספר התורה במעיל קטיפה, מעטרים אותו בכתר תורה כסוף ובמצביע.
הבאת ספר התורה לבית הכנסת
את ספר התורה מובילים ברחובות המובילים לבית הכנס בתהלוכה גדולה, כאשר מעליו חופה עם ארבעה מוטות. מי שזכה ומחזיק את הספר בידו הולך תוך כדי ריקוד ושירה. במהלך התהלוכה ספר התורה עובר בין האנשים שרוצים בזכות להחזיק את ספר התורה. יתר הקהל, על פי המסורת, הולך עם לפידי אש ודגלי נייר.
בזמן התהלוכה, ניתנת לכל אדם האפשרות לגשת ולנשק את ספר התורה
את התהלוכה מלווה לרוב רכב מיוחד המיועד לסוג הטקס הזה, מעוטר בקישוטי תורה ובכתרי תורה, כשעליו עומדת תזמורת או מערכת מוזיקה המשמיעים שירים יהודיים על התורה וחשיבותה.
הכנסת ספר התורה לבית הכנסת
עם הגעת התהלוכה לבית הכנסת, יוצאים חוגגים נוספים מבית הכנסת עם ספרי התורה הישנים ורוקדים סביב ספר התורה החדש. בתוך בית הכנסת, ממשיכים לרקוד עם ספר התורה עוד זמן רב עד להכנסתו לארון הקודש.
סעודת מצווה לאחר הכנסת הספר לארון הקודש
את סעודת המצווה נהוג לערוך בסיום הטקס כולו, במעמד רב בית הכנס או תלמיד חכם שנושאים דרשה לכבוד התורה.
מספר דגשים:
- תאריך טקס הכנסת התורה צריך להיקבע קרוב למועד סיום כתיבת ספר התורה ורצוי שיהיה במקביל עם ראש חודש או יום טוב אחר בראש השנה היהודי. אין לקבוע את הטקס על יום אבל כמו תשעה באב
- יש להכין את הכתר, המצביע ומעיל הקטיפה מראש
- כדי לאפשר לכל קהל המאמינים להשתתף בטקס, יש להודיע על מועד ומקום הטקס מבעוד מועד, בבתי הכנסת
- יש לקבל את האישורים הדרושים במידה ויש לחסום רחובות לצורך התהלוכה